Cursus HR en ondernemingsraad
Als HR-professional samenwerken met de medezeggenschap
U bent HR-professional en u werkt samen met de ondernemingsraad (OR). Daarmee heeft u een bijzondere positie, want u zit aan tafel met en soms namens de bestuurder. Ook komt de OR soms bij u voor advies en informatie. Daarnaast zijn er beleidsvelden van HR waar u te maken krijgt met de OR. Het is daarom van belang om te weten hoe u uw positie kunt bepalen en welke wetgeving relevant is. Wanneer heeft een OR instemmingsrecht? Hoe ziet een advies- en instemmingstraject eruit? Op welke informatie heeft de OR recht? U leert in de Cursus HR en ondernemingsraad in één dag de belangrijkste wetsartikelen uit de wet op de ondernemingsraden (WOR) en u gaat aan de slag met dilemma’s uit uw praktijk. Tijdens deze cursus ontmoet u collega’s, zodat u ervaringen kunt uitwisselen.
Resultaat na de cursus HR en ondernemingsraad:
- U kent de belangrijkste artikelen uit de Wet op de ondernemingsraden (WOR).
- U kunt uw rol en positie bepalen ten opzichte van de bestuurder en de OR.
- U weet u hoe u beter met de OR kunt samenwerken.
- U weet hoe u aan de slag kunt met uw dilemma’s.
- U ontvangt het Basisboek OR voor bestuurder en HR. Daarin staat ook de tekst van de WOR
Trainer
Deze cursus wordt gegeven door een ervaren trainer van OR Academy. Deze trainer heeft een HR-achtergrond, maar geeft al jaren cursussen aan ondernemingsraden. Meer over onze trainers vindt u op de website.
Maatwerk
Wilt u meer informatie over cursussen voor HR. Kijk op de website van HRM Academy. Als u maatwerk wilt dan is dat ook mogelijk. U bepaalt dan het programma, de cursusdatum en de locatie. Als u meer informatie hierover wilt dan kunt u een email sturen naar info@deacademy.nl of bel 085 0432268. We bespreken dan de mogelijkheden.
Deze cursus is bestemd voor P&O-ers/HR-professionals die met de ondernemingsraad of een ander medezeggenschapsorgaan te maken heeft en daar mee wil samenwerken. Voor bestuurders is er een aparte cursus.
Het programma van de Cursus HR en ondernemingsraad duurt 1 dag en ziet er als volgt uit:
Voor de cursus ontvangt u een schriftelijke intake. De trainer kan met uw intake beter inspelen op uw situatie en uw vragen.
9.30 Ontvangst met koffie en thee
Informeel kennismaken in een ongedwongen sfeer, ervaringen uitwisselen
10.00 Start cursus
- Kennismaking en introductie
- Kort doorlopen van de schriftelijke intakes.
- Aan de hand van de eigen praktijkvoorbeelden gaan we gezamenlijk kijken naar de belangrijkste punten uit wet- en regelgeving uit de WOR.
- Het advies-, instemmings-, informatie- en initiatiefrecht van de OR.
- Wat betekent geheimhouding in de WOR?
12.45 U geniet van een heerlijke lunch
13.30 Medezeggenschap vanuit HR-perspectief
- De Rol, positie en belangen van de HR-professional, de bestuurder en de OR.
- De relatie tussen de verschillende HR Beleidsvelden en de ondernemingsraad.
- Aan de slag met uw dilemma’s.
- Voornemens
16.00 Einde van de cursus
Literatuur
We maken bij deze cursus gebruik van het Basisboek OR voor bestuurder en HR.
Maatwerk
Als u deze cursus met uw eigen collega’s wilt volgen dan is dat natuurlijk mogelijk. De OR Academy kan deze cursus op het moment dat het u schikt op de door u gewenste locatie verzorgen. Neem hiervoor contact met ons op (kijk in de rechter kolom voor onze gegevens).
Meer HR cursussen? Kijk op de website van de HRM Academy!
Bennekom
11-02-2021
13-04-2021
17-06-2021
28-09-2021
09-12-2021
De cursuskosten bedragen € 395,00 per persoon exclusief € 65,00 arrangementskosten (accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet). Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van cursusmateriaal. De kosten hiervoor bedragen € 29,00. De totale kosten per persoon bedragen € 489,00 per persoon. Dit bedrag is exclusief btw.
Een btw vrije training
Bent u werkzaam in een organisatie die de btw niet terug kan vorderen dan is het mogelijk om een btw-vrije training te volgen. Dat is het geval als u bijvoorbeeld werkt bij de overheid of in de zorg. De Academy, waar wij deel van uitmaken, is namelijk CRKBO-gecertificeerd en daarom door de belastingdienst vrijgesteld van btw. Geef op het aanmeldformulier aan of u een btw-vrije training wilt volgen. Als u zich hiervoor inschrijft, brengen wij hiervoor € 10,00 administratiekosten in rekening. Meer hierover leest u hier.
Korting mogelijk
Hoe meer mensen uit uw organisatie komen, des te groter is de korting! Wanneer u tegelijkertijd boekt voor meer collega's, ontvangt u automatisch een aantrekkelijke korting op de cursusprijs:
- 2e deelnemer: 10% korting;
- 3e deelnemer: 15% korting;
- 4e deelnemer: 20% korting;
- 5e en meerdere deelnemers: 30% korting.
Annuleringsregeling
Er kunnen zich omstandigheden voordoen waardoor u niet aan deze cursus kunt deelnemen. Tot één maand voor aanvang van deze cursus kunt u kosteloos annuleren. Wanneer u zich binnen één maand voor aanvang van de cursus afmeldt dan brengt OR Academy de totale cursusprijs in rekening. U kunt zich kosteloos laten vervangen door een collega. Annuleren kan uitsluitend schriftelijk (per post of email). Wilt u meer weten, kijk in onze voorwaarden.
Deel ook uw ervaring > | |
OR Academy heeft het recht om ervaringen te verwijderen. |
Zeer informatief, praktisch en interactief. Veel stof behandeld.
Zeer goed. Beantwoordde goed mijn vraag over de rol en positie van HR advies. Meer kennis over de strategie rondom de WOR
Erg goed. Goed afgestemd op onze eigen casussen. De cursus was niet statisch maar actief. Een heel actueel onderwerp voor mij en hierdoor heb ik veel meer inzicht in het vervolg van onze OR.
De cursus voldeed aan de verwachtingen. Mijn kennis is toegenomen.
De cursus was van goede kwaliteit en sloot goed aan bij mijn verwachting. Complimenten voor de trainer en voor de vele praktijkvoorbeelden.
Een hele prettige setting om in een kleine groep om zowel wetgeving, theorie als de praktijk van de OR door te nemen.
Leerzaam en toepasbaar
De cursus was leuk en boeiend. Gewoon goed en duidelijk.
De trainer speelt goed in op vragen van de deelnemers.
Voldeed redelijk aan de verwachtingen. Bijzonder goed ingespeeld op casuïstiek.