De Cliëntenraad en de versoepelingen in de zorg

Er zijn steeds minder besmettingen met corona. De overheid komt daarom met meer versoepelingen. Mensen die zorg ontvangen profiteren hiervan. Er mogen bijvoorbeeld steeds meer mensen op bezoek komen en er worden weer groepsactiviteiten georganiseerd. Op minder plekken zullen mondkapjes verplicht zijn. Ook de cliëntenraden krijgen te maken met deze versoepelingen. Het onderwerp staat op de agenda en het levert soms discussie en dilemma’s op. Zorginstellingen gaan verschillend om met de versoepelingen. Wanneer moet welke versoepeling plaatsvinden?

Eigen beleid

De mate en het tempo waarin versoepelingen worden doorgevoerd, verschillen sterk per zorgaanbieder. Ook verschilt de manier waarop cliëntenraden betrokken zijn bij de afspraken die hierover worden gemaakt. Er zijn bijvoorbeeld verschillen in het organiseren van groepsactiviteiten. Die verschillen zijn het gevolg van het beleid van de zorgaanbieders. Zij kunnen namelijk voor een groot deel zelf maatwerk bepalen. Dat is goed, maar het moet wel in overleg met cliënten en hun vertegenwoordigers. De cliëntenraad is ervoor om op te komen voor de belangen van de cliënten. Bespreek wat wél mogelijk is. Hoe eerder u betrokken bent des te meer invloed u heeft. Maak hier afspraken over.

Instemmingsrecht

Het uitgangspunt is dat cliëntenraden instemming moeten verlenen aan besluiten en regelingen die cliënten direct aangaan. De betrokkenheid bij de voorbereiding en uitvoering van het besluit kan vervolgens verschillen. Maar de cliëntenraad mag zijn positie in deze situatie duidelijk aangeven richting de zorgorganisatie. Gebruik uw bevoegdheden. Het instemmingsrecht is een van de sterkste rechten. Dat heeft u bijvoorbeeld bij het aanpassen van de bezoekregeling en het beleid op het gebied van de veiligheid. Kijk wel goed welke raad instemt. Wanneer er een maatregel genomen wordt die geldt voor de gehele instelling, moet deze voorgelegd worden aan de centrale cliëntenraad. Wanneer het gaat om lokale maatregelen moet de lokale cliëntenraad betrokken worden.

Contact

Contact

Direct contact met onze experts
085 - 0432268
Beloftes

Onze beloftes

  • goede prijs
  • vooraf persoonlijke intake
  • kleine groepen
  • niet goed geld terug!
  • een half jaar gratis nazorg

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over de OR Academy per mail.